Na wstępie roku 2024 przewidziane jest przeprowadzenie analizy nawigacyjnej dla nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Analiza ta jest kluczowym elementem procesu, pomocnym przy ustalaniu konkretnych parametrów tego toru, które mają bezpośredni wpływ na manewry statków korzystających z tej trasy.
Za pomocą analizy nawigacyjnej będzie możliwe dokładne określenie koordynatów toru, co ma znaczące znaczenie dla bezpieczeństwa statków zmierzających do portu. Całość opracowania kosztować będzie nieco ponad 600 tys. zł, a termin jego realizacji przypada na I kwartał 2024 roku.
Raport pozwoli na definiowanie wszelkich bezpiecznych parametrów toru, które będą miały wpływ na skuteczność manewrów statków. Oprócz tego, umożliwi zaplanowanie systemu oznakowania nawigacyjnego oraz lokalizacji miejsc do kotwiczenia tak, aby żegluga przebiegała sprawnie i bez zagrożeń.
Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, podkreślił w piątek wagę analizy nawigacyjnej dla przyszłych działań inwestycyjnych. W szczególności chodzi o budowę nowego toru podejściowego do portu Szczecin-Świnoujście, która ma strategiczne znaczenie dla przyszłych pokoleń i zapewni nieskrępowany dostęp do kompleksu portowego Szczecin-Świnoujście.
Przeprowadzenie analizy jest powiązane z projektem „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”. Planowane działania inwestycyjne będą polegać na stworzeniu wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia, który będzie miał głębokość techniczną 17,0 m i szerokość 500 m, pokrywając odcinek o długości około 70 km.