Aktualności Bezpieczeństwo i służby Inwestycje

Szczeciński Urząd Morski planuje budowę wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia

Prawdziwą rewolucję w transporcie morskim może przynieść projekt, nad którym pieczę sprawuje Urząd Morski w Szczecinie. Zgodnie z podpisaną umową, powstanie studium wykonalności dla budowy wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia. Koncepcja ta ma na celu nie tylko ułatwić obsługę ogromnych kontenerowców oceanicznych, ale także rozstrzygnąć wieloletni spór graniczny między Polską a Niemcami dotyczący fragmentu istniejącego toru wodnego.

Dzięki regularnym informacjom przekazywanym przez „Rynek Infrastruktury” wiemy, że pomysł budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu zdobi się coraz bardziej konkretami. Przywołajmy tutaj fakt, że planowany terminal będzie miał przepustowość 2 milionów TEU rocznie, z możliwością fazowania inwestycji. W takim scenariuszu w pierwszej fazie, zdolności przeładunkowe wyniosłyby 1 milion TEU z możliwością wzrostu w przyszłości.

Kluczowe jest jednak to, że terminal w Świnoujściu pozwoli na obsługę największych kontenerowców oceanicznych, które mają zanurzenie do 15 metrów. Aby to było możliwe, konieczna jest budowa nowego toru wodnego podejściowego, ponieważ obecna Trasa Północna nie oferuje odpowiednich warunków żeglugi, zwłaszcza pod kątem dopuszczalnego zanurzenia. Jest to spowodowane brakiem odpowiedniej głębokości technicznej (14,5 metra) – taka sama głębokość występuje w kanale portowym wewnętrznym portu morskiego w Świnoujściu. Ponadto, część tej trasy przechodzi przez obszar będący przedmiotem sporu granicznego między Polską a Niemcami.

Wobec powyższych wyzwań, administracja morska planuje realizację tak zwanego wschodniego toru podejściowego. Inwestycja obejmuje utworzenie toru wodnego o długości około 70 kilometrów, głębokości technicznej 17 metrów i szerokości od 250 do 530 metrów. Dzięki temu statki o zanurzeniu 15 metrów, szerokości 60 metrów i długości 400 metrów będą mogły poruszać się bezpiecznie. Proces pogłębiania przewiduje pozyskanie nawet 150 milionów m3 urobku, co jest znacznie więcej niż 23 miliony m3 uzyskane podczas pogłębiania toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia do 12,5 metra.

Similar Posts