Bezpieczeństwo i służby Inwestycje

Pokonanie kolejnego etapu finansowania UE dla rozwoju polskiej infrastruktury drogowej

W ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), nawiązano do tej pory siedem umów dotyczących wsparcia finansowego z funduszy unijnych. Co ciekawe, to właśnie najnowsza umowa jest pierwszą, która w pełni finansuje projekt z Programu FEnIKS. Takie wsparcie pozwoliło Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zgromadzić ponad 2,5 mld zł na krajową infrastrukturę drogową.

Koszt całkowity omawianego projektu przekracza 1,75 mld zł. Z tego, kwota wydatków kwalifikowalnych wynosi ponad 891 mln zł, natomiast dofinansowanie z funduszy europejskich to suma 757,4 mln zł.

Cele projekty są ambitne – planowane jest stworzenie drogi ekspresowej S3 na odcinku od Świnoujścia do Troszyna. Długość tego odcinka wynosi 32,9 km i znajduje się on w sieci bazowej TEN-T. Projekt ten obejmuje teren północno-zachodniej części województwa zachodniopomorskiego, a konkretnie Świnoujście i powiat kamieński, w gminach Świnoujście, Międzyzdroje i Wolin. Inwestycja podzielona jest na dwa kontrakty realizacyjne w systemie „Projektuj i buduj”, które obejmują odcinki Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn.

Planowana droga ekspresowa S3 ma biec wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząc port Świnoujście z granicą czeską w Lubawce. Pierwszym krokiem na tej trasie jest 17-kilometrowy odcinek Świnoujście – Dargobądz. Trasa ta rozpoczyna swój bieg w mieście Świnoujście, zaczynając od terminalu promów morskich i wyjścia z tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Kończy się on z kolei przed węzłem Dargobądz, który znajduje się na zachód od tej miejscowości.

Similar Posts